Nézd át a bringád, mielőtt elindulsz – összeírtuk, mit ellenőrizz rajta!

0

Néhány praktikus tudnivaló annak, aki most kapná elő a bicót a tárolóból.

A helyzet az, hogy nem lehet örökre a lakásban aszalódni. Egyszerűen muszáj kimenni egy kicsit. A legjobb, amit tehetsz, ha bringára pattansz. Kitűnő testmozgás, és már mérsékelt erőt kifejtve is látványosan halad az ember – szóval igazi fun. Nem beszélve arról, hogy kerülve a tömegközlekedést, A-ból B-be eljutni is segít. Ráadásul a biciklin eleve elkerülsz mindenkit. (Mert ha nem, nekimész, ugye…) A kutatások szerint nem elég a másfél méter távolságtartás, de a kettő sem.

Elvileg akár nyolc méterről is fertőzhet a koronavírus – de ezt hagyjuk meg irodalmi túlzásnak. Ráadásul, ha sportolsz, felgyorsul a légzésed – elkezdődik az úgynevezett zihálás –, ami plusz rizikóforrás: a vírus csak úgy utazik ki meg be. Ha ezektől nagyon tartasz, jobban teszed, ha korai vagy késői órákban hódolsz a bringázásnak.

Vagy pedig válassz ritkán járt, elhagyatottabb utakat!

– Szerviz

Ha most kapod elő a biciklit a téli leállítás után, és szerencséd van, akkor egy mosás és egy kis olajozás után azonnal nyeregbe pattanhatsz. Ha bármilyen olyan beállítással van bajod, ami meghaladja a képességeit, még mindig kérhetsz segítséget az ügyesebb kezű, szereléshez jobban értő családtagodtól – legyen az nő vagy férfi. Ha viszont gond van, és meghaladja a szerelés a képességeiteket, akkor el kell menni a szervizbe. Nyugi! Ez legális! A kijárási korlátozásról szóló rendelet taxatíve is felsorolja a kerékpárműhely igénybevételét, mint megengedett tevékenységet. Ha nem félsz szervizbe menni, akkor gyors keresés a neten, és már indulhatsz is.

– Mosás

Én nem sokat vacakoltam, kesztyűt húzva, magas nyomású mosóval lemostam egy benzinkútnál, a kézi autómosóban a biciklimet. Aki szakrális tárgyként kezeli a bringáját, és vallásos áhítatot érez az irányába, most virtuálisan szíven szúrja magát: a kerékpárt szerintük ugyanis szivaccsal, kézzel kell leápolni, majd szárazra áttörölni. A mostani vírusos időkben, ha nincs kedved a benzinkúton kavarni, akkor te is inkább a vödör-mosószer-szivacs kombót használd!

– Gumik

A gumik a legkritikusabb részei a bringádnak. Remélhetőleg falra akasztva tároltad, hogy ne nyomódjon be ugyanott hónapokig a kerék. (Ha nem, akkor is érdemes forgatni a keréken hetente-kéthetente leálláskor. Ha lapos a gumid, még nem biztos, hogy lyukas. Hónapok alatt simán elszökik belőle a levegő. Fújd fel szépen. Ha precízen akarod beállítani, akkor szintén a benzinkutat ajánlom: ott látod is, mekkora nyomás kell a gumiba. Erről pedig a gumi oldalfalán tájékozódhatsz. Ott sokszor PSI-ben (pound-force per square) adják meg a kívánatos értéket. Szerencsére van nálad okostelefon, és a google átszámítja neked a nyomás értékét BAR-ra – és már pumpálhatsz is!

– Lánc

A láncot, meg a lánc környékét is portalanítsd. Ha kerregő, idegesítő hangot ad a kerékpár tekeréskor, akkor nemcsak hogy porszem került a gépezetbe, de kevés az olaj a szerelvényeken. Ilyenkor segít a minden háztartásban megtalálható csodaszer, a WD-40 spray. (Tudtad, hogy az űrkutatás/rakétagyártás során fejlesztették ki?) Egyszerűen mindenre jó. A szakértők természetesen ezt sem ajánlják láncolajozásra, hanem speciális olajat, de ha nincs más, azért ez is megteszi.

– Biztonság

Volt idő, amikor egyáltalán nem érdekelt a sisak. (Volt idő, amikor még volt hajam, és lelapította a séróm.) Most azonban az első dolgom volt, hogy vegyek egyet. Egyszerűen nem engedhetem meg magamnak, hogy kerékpáros baleset miatt kórházba kerüljek. (És te sem!) Ellenőrizd a fékeket, és mindig használj lámpát, alkonyattól pirkadatig. A sisakban meg lehet, hogy hülyén nézel ki, de az akkor is: kötelező!

Amennyiben nem szeretnél lemaradni a friss információkról, kattints a feliratkozás gombra!

Válaszolj

E-mail címed nem kerül nyilvánosságra.