Sárga lapok jönnek a Forma 1-ben

0

Az FIA versenyigazgatója, Michael Masi szerint a fekete-fehér zászló figyelmeztetésének visszatérését a versenyzők nem sportszerű magatartása miatt egyenértékűvé kell tenni a futballban használatos sárga lappal.

A fekete-fehér zászló a motorsport minden kategóriájában megtalálható és az FIA Nemzetközi Sportkódexe határozza meg azt, hogy azt csak egyszer kell-e megjeleníteni és figyelmeztetni az adott versenyzőt a sportszerűtlen magatartása miatt. Az elmúlt hétvégén a Belga Nagydíjon azonban ismét téma volt a jelzés használata, amire legutóbb Malajziában volt példanal szemben még Vitaly Petrov kapcsán. Ez volt az a bizonyos jelenet, amikor az akkor még McLarennél versenyző ide-oda cikázott az orosz előtt.

Később a figyelmeztetés kikopott, és Charlie Whiting, az FIA korábbi és azóta elhunyt versenyigazgatója általában a rádióüzeneteket preferálta a csapatok számára, hogy figyelmeztessék őket a versenyszabályzás során észlelt szabálysértések kapcsán. Masi azonban hasznos eszköznek látja a zászló használatát, különösképpen a nyilvános figyelmeztetésekkel, amit mindenki látni fog.

A csapatokkal folytatott párbeszédek után Spában a rendszer ismét hivatalosan bevezetésre került. A szövetség elmondta a versenyzőknek, hogy akkor fogják ezt használni, ha a 4-es kanyarnál három alkalommal is szélesre veszik az ívet, behajtván ezzel a bukótér területére, valamint bemozdulnak a fékezési zóna ideje alatt az adott társuk ellen. A pilóták a 4-es kanyarnál hozott szabályt tiszteletben is tartották, és nem volt szükséges a zászló használata.

Ki volt a hibás a Raikkönen-Verstappen ütközésnél Belgiumban?

Kimi Raikkönen vagy Max Verstappen? Egyikük sem, versenybaleset volt.

Ugyanakkor a rajt-célvonalnál a fénypanelen megjelent a zászló, amit arra használtak, hogy figyelmeztessék t a fékezési zónában történő bemozdulásra a verseny alatt. Masi a lapunk kérdésére elmondta, a fekete-fehér zászló olyasvalami, ami a sportszerűtlenségre hívja fel a figyelmet, melyet 2010 óta nem használtak. Az új versenyigazgató azonban ezen is változtatni akart, és azt meg is tette a sportigazgatókkal folytatott megbeszélések eredményeként.

Masi elárulta, az egyik oka annak, hogy eddig nem használták a zászlót, az volt, hogy egyszerűen „megfeledkeztek róla”, mivel a megbeszélések során senki sem tudott reális okot felhozni arra, hogy a rendszer miért volt közel 10 évig inaktív. Az FIA szakembere azt is elárulta, hogy minden versenyizgató és a mezőnyben szereplő összes pilóta támogatja a zászló használatát.

Masi világossá tette a versenyzőknek Spában, hogy a figyelmeztető jelzés utáni ismételt szabálysértést a bírák kivizsgálják, ami esetlegesen büntetést vonhat maga után. A versenyzők a péntek esti megbeszélésen mindezt egy „sárga kártyának” foghatták fel, amit a futballban is használnak. Miért a 4-es kanyar volt az érintett terület? A válasz egyszerű, azon a ponton a kanyar kiszélesítése a legtöbb esetben előnnyel jár.

A rendszer tehát érvényben marad, és minden egyes pályán, helyszínen ismertetni fogják a pilótákkal az adott kanyart, kanyarokat érintő esetleges figyelmeztetéseket. Az FIA versenyigazgatója egy nagyon hasznos eszközként beszélt a zászló használatáról, ami láthatóan hatással volt a versenyzőkre, mely sokkal többet érhet, mint a korábban alkalmazott szimpla figyelmeztetés.

Alexander Albon, a Red Bull-Honda versenyzője üdvözli a rendszert, és szerinte Lewis Hamilton és Sebastian Vettel kanadai esetében is először egy ilyen figyelmeztetést kellett volna alkalmaznia a szövetségnek, mely akkor időbüntetést adott a németnek, aki emiatt elvesztette a győzelmét.

„Sokkal jobb megoldás lett volna, ha először csak figyelmeztetést adnak ki. Szerintem ez egy jó ötlet, amit sokat használtunk a gokartban, és mindaz jól is működött. Nem látok okot arra, hogy az miért ne működne az F1-ben.”

43 esztendővel ezelőtt ezen a bizonyos napon szenvedett súlyos égési sérüléseket Niki Lauda, aki azonban pár héttel később a csodával határos módon visszatért, és folytatta a harcot a világbajnoki címért.

Amennyiben nem szeretnél lemaradni a friss információkról, kattints a feliratkozás gombra!

Válaszolj

E-mail címed nem kerül nyilvánosságra.